Rundgang: Kunstakademie Duesseldorf
2000 - 2002
Kunstakademie Duesseldorf, Duesseldorf, Germany
독일
Gaze, Space, Movement
In my work, spaces of models to real spaces and mechanical movements of camera to people's movements are compared. Camera’s gaze is also compared to people’s gazes. Space in models, camera, and camera’s gaze can be seen as models of mechanically changed reality. This model is sometimes observed by people in the real space, but through a camera operating as a part of organic model people in the real space is observed. And sequences observed by the camera are brought out by people in the real space once again. Through the process I find an endless circulation of subjects and objects, and ‘observation’ and ‘being observed’ in my work.
시선, 공간, 움직임
내 작품 속에서 건축물들의 공간은 실재공간과, 그리고 모델내부에서 기계적인 움직임을 계속하는 카메라는 실재 공간 속에서 움직이는 사람들과 비교되어진다. 또한 카메라의 시선은 그 사람들의 시선들과 비교되어진다. 모델 건물들의 공간, 카메라 그리고 카메라들의 시선은 기계적으로 변환된 실재세계의 모형이라고 할 수 있다. 이 모형은 실재 공간의 사람들에게 관찰되어지기도 하지만, 유기적인 모형의 한 기관으로서 기능 하는 카메라를 통해 실재 공간 속의 사람들을 관찰하고 있다. 그리고 카메라에 의해 관찰된 장면들은 다시금 실재 공간 속의 사람들에게 끄집어내어진다. 이 과정들을 통해 나는 작품과 작품을 둘러싼, 주체와 객체사이에서 벌어지는 -'관찰' 하고 '관찰되어지는'- 끝없는 순환의 모습을 발견한다.
street store, 2000, a street store model made of wood and acryl, two bulbs, 60x50x170cm
House with moving light, 1999, wood, motor, chain, halogen lamp, 25×120×30Cm
Living room, 1999, 200x150x120cm, wood, a video camera, motor, monitor
Model, 1999, 120x150x80cm, An architectural model made of plastic, a video camera, a desk, a monitor
Haus in mayen, 1999, hard paper, halogen light, 130x120x80cm
House with light, 1999, paper, bulb, 35x20x25cm
Gymnasium, 2001, wood and acryl, a video camera, a motor, a video projector, 300x200x120cm
Hochhaus, 2000, An architectural model made of wood, a video camera, a motor, a monitor, 80x120x40cm
Dormitory, 2000, 200x80x80cm, A dormitory model made of wood, 5 video cameras, 5 monitors, 5 motors