Series <Lights in Room>, 2012-2024
My interest in light began in the small room I lived in during my early days as a foreign student in Germany. One day, a bright ray of light came into the room and gradually got closer to me, and at some point I became scared. I even felt dizzy seeing the light that came from the sun, which was far away and difficult for us to measure, moving in my small room. From then on, I took pictures of the light coming in through the window and drew it in the space. I changed the shape of the light or used mirrors to draw the light into the space. I tried to make the light coming in through the window into an architectural structure that the body could enter directly, and I felt a psychological and religious healing or a passage to another world or dimension from the way the light transformed into an architectural space and also opened a door and entered the realm of light. The ‘Tongue of Light’ series, a video work produced using 3D animation techniques, is a work that simplifies the appearance of light entering an architectural space that metaphorically symbolizes the inner self and moving along the walls and floors with color, structure, and movement. If the interior of the architectural space in the work is a metaphor for the psychological inner self of a person, the light that brushes past the inner self can be seen as contact with others, society, power, and the others surrounding me, such as God. The anxiety and tension that exist between me and the other are transformed by the structure, light, color, and movement of the architectural space in the work, creating an illusion where tension and beauty intersect. Perhaps that is why the beauty created by the intersecting colors of the lights in the video work and the fear of the other as the searchlight penetrates the interior of the space are paradoxically felt at the same time.
Light seems to me to be an "abstract idea" and at the same time an other. Whether it is a transcendent and immortal divine being, a person who makes me suffer, or a social system, it is a strange being that slowly brushes past the inner space.
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빛에 대한 관심은 낯선 독일 유학시절 초기에 살던 작은방에서부터 시작됐다. 어느 날 한 줄기 쨍한 빛이 방으로 들어오더니 점점 내쪽을 향해 가까워지는 모습이 어느순간 무서워졌다. 우리가 가늠하기도 힘든 먼 거리의 태양에서 출발한 빛이 내 작은 방안에 움직이는 모습에 현기증마저 느꼈다. 이 때부터 창문을 통해 들어오는 빛의 모습들을 사진으로 찍어보고, 공간 안에 드로잉으로 남겼다. 빛의 형태를 바꾸거나 거울을 사용해서 빛을 공간 안으로 끌어들이기도 했다. 창문을 통해 들어오는 빛을 신체가 직접 들어갈 수 잇는 건축적인 구조로 만들어 보기도 했는데 빛이 건축적인 공간으로 변하고, 또 문을 열고 빛의 영역 안으로 들어가는 모습에서 심리적이고 종교적이기도 한 치유나 다른 세계나 차원으로 통로를 느꼈다. 3D 애니메이션 기법으로 제작된 영상작품인 ‘빛의 혀’ 시리즈는 내면을 은유하는 건축공간으로 들어와 벽과 바닥을 타고 이동하는 빛의 모습을 색과 구조, 움직임으로 단순화시킨 작품이다. 작품 속 건축공간의 안쪽이 사람의 심리적 내면에 대한 은유라고 한다면 내면을 스치는 빛은 타인, 사회나 권력, 신과 같은 나를 둘러싼 타자와의 접촉이라고 볼 수 있다. 나와 타자 사이에 존재하는 불안과 긴장은 작품 속 건축공간의 구조와 빛, 색, 움직임으로 변주되며 긴장감과 아름다움이교차하는 환영을 만들어낸다.그래서인지 영상 작품 속 빛들의 색이 교차하며 만드는 아름다움과 서치라이트가 공간의 내부를 뚫고 지나가는 타자의 공포가 역설적으로 동시에 느껴진다.
빛은 내게 "추상적인 이데아(Idea)이면서 동시에 타자라는 생각이 든다. 그게 초월적이며 영원불멸한 신적인 존재인든, 나를 힘들게 하는 사람이든, 아니면 사회 체제이든, 내면의 공간을 서서히 스치고 지나가는 낯선 존재 말이다.
Tongue of Lights (2021)
3D Animation, 3channel vedio, 6:20
Schauhaus (2021)
3D Animation, 5channel vedio, 3: 39"
The five-channel video based on 3D animations created with the mltof of archtectural spaces in paintings. Schauhaus make a virtual window in the exhibition hall through the moving light in the virtually created space and the floating gaze.
회화 속 건축공간을 모티브로 제작한 3D 애니메이션 영상을 바탕으로 제작된 5개 채널 비디오 작품인 샤유하우스는 가상으로 제작된 공간과 그 공간에 비치며 움직이는 빛, 그리고 부유하는 시선을 통해 전시장의 벽을 가상을 향한 창으로 변환시킨다.