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Series <Luminous City> 2023-2024

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The <Luminous City> series expresses the image of a city glowing with artificial light using a structure of building materials (stainless steel, cement, glass, etc.) combined with monitors, billboards, and LED lights. The image is expressed through the light emission of the video elements that make the image appear on the monitor, and the light emitted in this way is reflected or absorbed on the surface of materials such as the frame, mirrored stainless steel surface, cement, and acrylic that make up the structure of the work, blurring the boundary between the inside and the outside. The image and structure of the luminous city have a different presence from the world of natural light that flows from the sun and fills our vision by illuminating our world.

The artist's world of works that expresses the psychological world through the spatial combination and composition of light and color is influenced by the movement of sunlight that comes in through the window of the small room where he lived in the early days of his study abroad facility and slowly passes by as if brushing the floor and walls of the room. The tongue of light is the artist's tactile sense of the movement of light at that time, and the dual emotions of fear and warmth of sunlight that flies a huge distance that cannot be measured by the sun and slowly moves through a small space. The tactile sensation of licking and passing through the movement of light, a visual medium, can be a sensory confusion through fear of the giant Other.

The body and the illusion of the city realized with light and images in the video go beyond personal sensory experience and evoke the artist's illusion as an individual standing in the network of historical and social contexts. This illusion expands to the architectural space, light, and urban images that he has consistently explored since his early work, and just as Walter Benjamin's Passagenwerk urban experience was abstracted as a relic as the archetype of modernity (ur Phenomena), the physical structuring of the urban experience leads to a consideration of LED artificial lighting and images, which are the intersection of desire and divinity.
 

<Luminous City> 시리즈는 인공빛으로 빛나는 도시 이미지를 모니터와 전광판, LED조명과 결합한 건축재료(스테인리스 스틸, 시멘트, 유리 등)의 구조로 표현하고 있다. 모니터에 이미지를 떠오르게 하는 영상 소자의 발광을 통해 이미지로 발현되며  이렇게 내뿜어진 빛은 작품의 구조를 이루는 프레임, 미러스텐 표면, 시멘트, 아크릴과 같은 재료의 표면에 반사되거나 흡수되며 안과 바깥의 경계를 모호하게 한다. 발광하는 도시의 이미지와 구조는 태양으로부터 흘러나와 우리의 세계를 빛내며 우리의 시각을 채우는 자연광의 세계와는 다른 존재감을 갖는다. 

빛과 색의 공간적 결합과 구성을 통해 심리적 세계를 표현하는 작가의 작품세계는 유학시설 초기에 거주하던 작은 방의 창을 통해 들어와 방의 바닥과 벽을 서서히 스치듯이 지나가는 햇빛의 움직임이 중요한 계기로 작용한다. 빛의 혀는 이때 빛의 움직임에 대한 작가의 촉각적 감각이며 태양으로 가늠할 수 없는 거대한 거리를 날아와 작은 공간을 서서히 이동하는 햇빛의 공포감과 따스함의 이중적인 감정이었다. 시각적 매개인 빛의 움직임을 핥고 지나가는 촉각적인 감각으로 경험하는 것은 거대한 타자에 대한 공포를 통한 감각적 혼동일수 있다.

영상 속 빛과 이미지로 구현된 신체와 도시의 환영은 개인적인 감각 경험을 넘어 역사적 사회적 맥락의 그물망에 선 개인으로서의 작가의 환영을 불러일으킨다. 이 환영은 초기 작업에서부터 꾸준히 탐구해온 건축공간과 빛, 도시 이미지로 확장되며, 발터 벤야민의 Passagenwerk 도시경험이 근대성의 원형상(ur Phenomena)으로서의 유물로서 추상화되었듯이 도시 경험에 대한 물리적 구조화 작업은 욕망과 신성의 교차점인 LED 인공조명과 이미지에 대한 고찰로 이어진다.

Noise24-01 (2024)

LED전광판, 스테일리스 스틸, 73x192x80cm

An LED electric display board and mirrored stainless steel were installed in a ㄱ-shaped structure reminiscent of a building. The video of the LED electric display board is reflected on the mirror plate. On the electronic display board, videos of a woman fiddling with her fingers due to external stress, changing colors of light, and slowly rotating videos of the surface of a building are shown sequentially. Anxiety or stress, which originates from the external world and others, is created inside the subject. Sight, touch, and hearing, which are the senses through which the subject perceives the outside, give rise to a certain range of illusions while influencing each other.

The female body, hand movements, and the surface of the building appearing in the work are reflected in the mirror, and react with the changing colors of light while becoming grotesquely distorted or expanding. This work, which metaphorically intersects stimulation from the outside and, conversely, the gaze toward the outside, talks about the duality and ambivalent nature of external experience in the interaction of light, space, and gaze.

건축물을 연상시키는 기역자 형태의 구조물에 LED 전광판과 미러 스텐을 설치했다. LED 전광판의 영상은 거울판에 반사된다. 전광판에는 외부의 스트레스로 인해 손가락을 만지작거리는 여성, 변화하는 빛색, 도시 건축물 표면을 서서히 회전하며 찍은 영상 등이 순차적으로 상영된다.
작품에 등장하는 여성의 신체, 손의 움직임, 건축물의 표면은 거울에 반사되어 기괴하게 일그러지거나 표면이 확장되기도 하며 변화하는 빛색과 반응한다. 외부로부터의 자극과 역으로 외부로의 시선을 비유적으로 교차시킨 본 작품은 빛과 공간, 시선의 상호작용 안에서 외부 경험의 양가적 특질을 이야기한다.

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4. Noise 24-01.JPG
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Luminous City24-02 (2024)

4대의 격자화된 모니터, 스테일리스 스틸, 시멘트, 145x124x118cm

Four monitors play a video of a performance moving a heavy load, a video of slowly approaching a city building, and the movement of light converted to color. The video on the monitor is divided, obscured, and reflected by various structures composed of metal frames, cement structures, mirrors, and color fields, like city buildings. The appearance of the work, which is illuminated by the monitor's artificial light source, mimics the complex structure of urban architecture, blurring the boundaries between inside and outside.

4개의 모니터에서는 무거운 짐을 옮기는 퍼포먼스 영상, 도시의 건축물에 서서히 다가가는 영상, 색으로 변환된 빛의 움직임 등이 재생된다. 모니터의 영상은 도시 건축물과 같이 금속 프레임과 시멘트 구조물, 거울, 색면으로 이루어진 다양한 구조물에 의해 분할되거나 가려지며 반사된다. 모니터의 인공 광원으로 발광하는 작품의 모습은 도시건축의 복합적인 구조를 흉내 내며 안과 밖의 경계를 모호하게 한다.

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Luminous City24-03 (2024)

monitor, stainless steel, mirror

모니터, 스테일리스 스틸, 거울

Luminous City23-04 (2023)

32” monitor, stainless steel

32인치 모니터, 스테인레스 스틸

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Luminous City23-01 (2023)

40x60x30cm

stainless steel, glass, cement board, led lights

​스테인레스 스틸, 시멘트 보드, led 

To the artist, light is a symbol of transcendent Idea and at the same time a medium that visually reveals everyday space. Additionally, the artificial light that fills modern cities is a symbol of modernized civilization and reveals the desires of capital. The light of the LED lighting contained within the solid and orderly sculptural structure corresponds to the metal surface, which is the material of the sculpture, and is cast across the exhibition space, showing moments of rich interaction brought about by the symbol of the city's daily life and light.

작가에게 빛은 초월적인 이데아(Idea)의 상징이며 동시에 일상의 공간을 시각적으로 드러내는 매개이다. 또한 현대 도시에 가득한 인공의 빛은 현대화된 문명의 상징이자 자본의 욕망을 드러낸다. 견고하고 정돈된 조각적 구조안에 담겨진 led 조명의 빛은 조각의 재료인 금속표면과 조응하고 전시공간에 드리워지며 도시의 일상과 빛의 상징이 불러일으키는 풍부한 상호작용의 순간을 보여준다.

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Luminous City23-02 (2023)

80x60x30cm

stainless steel, glass, cement board, led lights

​스테인레스 스틸, 시멘트 보드, led 

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Luminous City23-03 (2023)

120x40x30cm

stainless steel, glass, cement board, led lights

​스테인레스 스틸, 시멘트 보드, led 

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